[ I ]
Gesù, Giuseppi e Maria,
Sant'Anna, San Jacu, San Jachinu e la Madonna,
e tutti li santi di lu Paradisu
chi m'aiuta e
m'accumpagna.
[ II ]
'Nchiana
e
'nchianamula pi davveru,
prima facemu na bedda
'nchianata
e poi facemu na bedda
curruta:
'nchiana .... 'nchiana e batti
chi l'aria ti
cummatti.
[ III ]
Nunn'è lu 'nchianari di tuttu lu jornu
e mancu lu cacciari di tuttu
l'annu!
Quant'è beddu stu Signuri
Sacramintatu,
è Diu d'amuri .... abbenta cori .... e abbenta
ciatu!
[ IV ]
Evviva Diu sacramintatu
e Maria senza piccatu
[ V ]
Dicemucci un Patri Nostru a Gesù Sacramintatu
chi n'avi a dari 'razia e saluti,
prima di l'anima e poi di lu
corpu.
Patri Nostru...
[ VI ]
Stu Patri Nostru è nannu(?) di Mu
'nterra è di Mu
di
l'angilu biatu, sia ludatu
a Gesù Sacramintatu
è prisintatu (?)
[ VII ]
Santa Rusalia
ni scanzi di guerri, pesti,
di tirrimoti e malatia
a tutta quanta la cumpagnia
[ VIII ]
Caccia cumpagnu e caccia cu mia,
la Rigina di l'Angili, Maria,
la Rigina di l'Angiuli chiamamu nui,
vegna, Signura, aiutatimi
vui.
[ IX ]
San Jacu lu maggiuri
ni scanzi di cavuci e duluri
a tutti quanti li pirsuni
e puru ancora... a ssi cavaddi e muli.
[ X ]
Lu sai cu veni ora? La Carmilitana
chi di lu celu e di la terra è la patruna
e di lu paradisu è la
Rigina.
E la rigina di l'angili chiamai,
vegna, Signura, aiutatimi vui.
Damu a ssi canti
chi ci su li santi,
e
'nta lu mezzu c'è la Vergini Maria
chidda chi m'aiuta a tia e a mia;
caccia,
cumpagnu, e caccia cu mia.
[ XI ]
Ed
ogn'ura e ogni mumentu
sia ludatu e ringraziatu
lu santissimu e divinissimu
Saramentu.
Oggi e sempri sia
ludatu,
viva Diu
saramintatu;
e sempri sia ludata Maria
nata pura e
cuncetta,
senza macchia di piccatu originali.
[ XII ]
Ah! Ah! Ah!...
Reggiti e curreggiti
chi t'ha mannari a
scialari,
e jeu l'aria ha'
vutari.
[ XIII ]
San
Simuni, mannati l'acitu e lunuzzuni
pi' miricari si capati a ssi muli.
Santa Nicola, beddu lu santu
e bedda è la parola.
A la turnata sti muli
di dintra hannu a jiri fora.
Ma nun è chista d'ora,
è
all'autra... all'autra ancora.
[ XIV ]
Santa Niculicchia
cacciamu
n'autra anticchia.
Maria annunziata,
si
unn'è chista è la turnata,
e la turnata sia.
Evviva Maria. Evviva Maria.
[ XVI ]
Scatta lu diavulu e crepa l'avarizia,
evviva la Madonna di la
'razia.
Sia lodato ogni mumentu, sta finennu lu
furmentu;
oggi e sempri sia ludatu, sta finennu lu
siminatu.
Oggi è lu sabbatu di lu biancusigghiu. (?) (bon cunsugghiu)
priamu sta vergini ch'adura a so' figghiu
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Innanzitutto si predisponeva l'aia: un'area di forma
circolare, dal diametro di circa dieci metri; la si ripuliva delle erbacce,
quindi la si inumidiva con spruzzi d'acqua. All'interno si sistemavano i
covoni di frumento (ma potevano essere avena, fave, o altro raccolto) e li
si lasciavano essiccare per bene, sotto i raggi cocenti del mese di giugno.
Nella tarda mattinata iniziava la "cacciata". Il contadino
si disponeva al centro dell'aia e attorno a sè faceva girare la mula
- talvolta due mule appaiate - guidando l'animale con la corda della redina.
Sotto gli zoccoli ferrati della bestia, lentamente e gradualmente, il
frumento andava maciullandosi, le spighe si aprivano e i chicchi via via si
liberavano, mentre gli steli andavano trasformandosi in paglia.
Sento ancora nelle orecchie il calpestio ritmato delle
mule.
Di tanto in tanto veniva fatto invertire il senso della
marcia, oppure le bestie venivano fatte riposare un po'. Talvolta, per
evitare che alla mula venisse il capogiro, le si bendavano gli occhi o le si
avvolgeva il capo. Ogni tanto era necessario "vutari l'aria",
ossia rivoltare i covoni, trasferendo in superficie quelli che si trovavano sotto.
Il contadino teneva in testa un cappello di paglia.
Tutt'intorno, il paesaggio era asciutto, arido, essiccato.
La cacciata era accompagnata da una cantilena
"vivace" che il contadino magistralmente interpretava con voce
rude, modulando opportunamente le parti iniziali, di centro e quelle finali
del verso o della strofa. Spesso erano strofe di invocazione a Dio e ai
Santi, ma, soprattutto, era il timbro e la modulazione del canto che avevano
una chiara funzione di sprone nei confronti degli animali.
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