UNITED STATES OF AMERICA NAVY

- PORTAEREI -

- AIRCRAFT CARRIERS -


CLASSE SANGAMON

SANGAMON CLASS ESCORT AIRCRAFT CARRIER


CVE 26 SANGAMON
CVE 27 SUWANEE
CVE 28 CHENANGO
CVE 29 SANTEE

STORIA

HISTORY

Dopo l'attacco giapponese a Pearl Harbor, la Marina americana comprò 25 scafi da convertire in portaerei di scorta: 21 erano del tipo C 3 con una sola elica e 4 erano petroliere veloci con due eliche, che costituirono la classe Sangamon.

Le 4 unità erano state ultimate nel 1940 come petroliere per la marina con i nomi AO 28 Esso Trenton, AO 29 Seakay, AO 31 Esso New Orleans e AO 33 Markay.  Esse non differivano molto da quelle della classe Bogue per la disposizione del ponte di volo, dell'isola, dei due elevatori e della catapulta.  Anche queste non avevano fumaiolo e scaricavano i ga! della combustione attraverso un condotto sotto il ponte di volo a circa metà lunghezza della nave.

L'armamento era costituito da uno o due cannoni da 127 mm a.a. sistemati a poppa, da due complessi quadrupli di mi. tragliere da 40 mm sistemati simmetricamente su plancette ai lati del ponte di volo a proravia dell'isola, e da 15 mitragliere da 20 mm in postazioni singole di cui tre a prora e le altre lungo i bordi del ponte di volo Gli aerei trasportabili nell'aviorimessa erano 34.  L'apparato motore, costituito da due gruppi di turbine in un unico locale, sviluppava la velocità di 18 nodi.

La Suwanee prese parte alle operazioni di sbarco in Nord Africa nel novembre 1942; fu poi in Pacifico e partecipò alla riconquista di Tarawa, delle isole Marshall, delle Marianne e delle Filippine.

Nell'aprile 1945 fu a Okinawa.  Dopo la fine della guerra la Sangamon fu ritrasformata in mercantile; le altre tre invece furono classificate te portaelicotteri di scorta dal giugno 1955 e radiate nel 1962.


HISTORY

After the Japanese attack to Pearl Harbor, the American Marina bought 25 hulls to convert in aircraft carrier of escort: 21 were of the type C 3 with an only helix and 4 they were fast oil-tankers with two helixes, that constituted the class Sangamon.

The 4 unities are been completed in 1940 as oil-tankers for the harbor with the names AO 28 It Trenton, AO 29 Seakays, AO 31 It New Orleans and AO 33 Markays.

They didn't differ very from those of the class Bogue for the disposition of the bridge of flight, of the island, of the two elevators and of the catapult.

Also these didn't have chimney and they unloaded the ga! of the combustion through a duct under the bridge of flight to around half length of the ship.

The armament was constituted by one or two guns by 127 mms a.a. systematized to stern by two complex quadruples of me. tragliere from 40 mms symmetrically systematized on plancette to the sides of the bridge of flight to proravia of the island, and from 15 gunner from 20 mms in single postings of which three to bow and the others along the edges of the bridge of flight The transportable airplanes in the hangar were 34.

The apparatus motor, constituted by two groups of whirlwind in an only place, it developed the speed of 18 knots.

The Suwanee took part to the operations of unloading in North Africa in November 1942; it was then in Pacific and it participated in the recapture of Tarawa, of the islands Marshall, of the Mariannes and of Philippines.

In April 1945 it was to Okinawa.

After the end of the war the Sangamon was ritr! deformed in merchant; the other three were classified you instead portaelicotteri of had perceived since June 1955 and you remove in 1962.


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