Course: Corso:
|
English
Linguistics - Linguistica Inglese -- 14.10.02
– 24.01.03, Monday/Tuesday 17.00-18.30, Thursday/Friday
15.30-17.00, Room 2
|
Duration: Durata:
|
Year long
course (but completed in one semester) - Annuale (ma
completato in un semestre). Credit: elective - Valore:
esame complementare
|
Title: Titolo:
|
'Accommodating
to the Englishes of the World' 'Come adattarsi
alle varietà d'inglese nel mondo'
|
Aims: Traguardi:
|
Acquire
a relativistic, constructivistic view of language in general and
of English in particular; begin to see the relationship between
'language' and 'thought' (or 'existential stances') by
introjecting an English-speaking double; grasp the key role of
one's interlocutor in co-constructing 'shared meaning' through
exchanges in English with native and non-native
speakers.
Acquisire una visione
relativistica e costruttivistica del linguaggio in generale e
della lingua inglese in particolare; chiarire il rapporto tra
'linguaggio' e 'pensiero' (o 'stato esistenziale') attraverso
l'assimilazione dei discorsi di un sosia; cogliere il ruolo
determinante dell'interlocutore nella co-costruzione del
'significato condiviso', attraverso scambi in Inglese con
parlanti nativi e non-nativi.
|
Syllabus: Programma:
|
What
do we mean by 'English' and 'learning English' in our globalized
yet fragmented world? Partial answers will be sought through
Ethnographic field work in multi-ethnic Rome. Then, using films,
students will identify with members of particular
English-speaking cultures and thereby grasp how certain modes of
being translate into ways of speaking. They will then inventory
each language used to test the Sapir-Whorf hypothesis. Finally
they will study specific CAP's (Cultural Accommodation Practices)
in native/non-native interactions English -- those they
experienced in real life and those seen on film.
Per
capire cosa vuol dire "la lingua inglese" e "imparare
l'inglese" nel odierno mondo globalizzato (ma anche
frantumato), gli studenti intraprenderanno indagini etnografiche
nei quartieri multiculturali di Roma. Inoltre, attraverso filmati
impareranno ad assimilare ('introiezione culturale') i modi di
essere e di esprimersi che caratterizzano particolari parlanti
nativi d'inglese. Inventarieranno poi i linguaggi assimilati per
verificare le ipotesi Sapir-Whorf. Infine studieranno alcune PAC
(pratiche di accomodamento culturale) usate nelle interazioni
vissute e filmate.
|
Readings: Testi:
|
Book: D.
Graddol, The Future of English. Milton Keynes, The
English Company, 2000.
Monograph: L.
Bianconi, 'Culture and Identity: Issues of Authenticity in
Another Value System'. XIIth Sietar-EU Congress, Vienna,
2002.
Monograph: P.
Boylan, 'Being one of the group'. VIth IprA Congress, Reims,
1998.
Article: P.
Boylan, 'Accommodation through a transformation of
consciousness', in: K. Koch and T. Muggin (eds.), Globalization,
foreign languages and intercultural learning, South Bank
University Press, London (forthcoming).
Article: P.
Boylan, 'To be or not to be: success or failure in intercultural
communication', in D. Lynch and A. Pilbeam (eds.), Heritage
and progress in intercultural understanding, LTS/SIETAR,
Bath, 2000, pp. 106-116.
Article: R.
White, 'Going round in circles: English as an International
Language and Cross-Cultural Capability', in D. Killick and M.
Parry (eds.), Languages for Cross-Cultural Capability,
CLS Publications, University of Leeds, Leeds, 1998.
All
readings available on the web: www.boylan.it Sia
il libro sia le monografie e gli articoli sono disponibili in
Internet. Digitare www.boylan.it poi cliccare sulle
parole: DIDATTICA
LEZIONI
'ENGLISH LINGUISTICS'
DISPENSE
|
Notes: Note:
|
Lessons
coincide with three New Degree Course modules: Le
lezioni coincidono con tre moduli del Nuovo Ordinamento: •
Englishes of the world: similar forms, similar mentalities?
•Seeing and saying things in English •
Accommodation in intercultural conversations in English.
For
details on these modules (assignments, exams, etc.), click on the
orange dot at the top of this page. Per
ragguagli sugli esoneri e sulle altre attività didattiche
previste da questi moduli, cliccare sull puntino rosso all'inizio
di questa pagina..
|