NEWS

BD21298_.GIF (101 byte) Un nuovo Notiziario ITALYC.gif (969 byte)
BD21298_.GIF (101 byte) New materials for Aeromodelling  
BD21298_.GIF (101 byte) Jim Walker's Museum
BD21298_.GIF (101 byte) Un nuovo libro sul Volo Vincolato ITALYC.gif (969 byte)  
BD21298_.GIF (101 byte) The "Benny"  
BD21298_.GIF (101 byte) Aci S.Filippo Meeting report  

ALTERNATIVE MATERIALS FOR AEROMODELLING

THE PHOTO PAPER

 We all love balsa wood. It is the best know medium for our models, and probably it will be used forever.

   However, the history of Control Line has seen the application of a lot of alternative materials for the structure of our planes: aluminium, magnesium, plastic, foam, steel, glassfiber, to the unusual, such as perspex and moulded paper.

   For a long time we were engaged in paper modelling. In spite of the limitations typical of this material, the technical development has allowed to obtain excellent replicas of real objects.

   So, we tried to apply this form of building to aeromodelling, and built a C/L Fiat G.50. Methods and results are below.

 

 

MATERIALI ALTERNATIVI PER L'AEROMODELLISMO

IL CARTONCINO FOTOGRAFICO

   Il balsa ci piace. E' il materiale che usiamo per i nostri amati modelli, e probabilmente sarà così per sempre.

   Tuttavia, la storia del vincolato ha visto l'impiego di una miriade di materiali alternativi per la struttura dei nostri modelli: alluminio, magnesio, plastica, polistirolo espanso, acciaio, vetroresina, fino alle stramberie del perspex e della cartapesta.

   Un campo che ci ha attratto per un lungo periodo è stato quello del modellismo di carta. Nonostante le limitazioni del materiale impiegato, lo sviluppo di tecniche appropriate ha concesso di ottenere delle eccellenti riproduzioni degli oggetti reali.

   Così abbiamo provato ad adattare questo tipo di costruzione alle esigenze dell'aeromodellismo dinamico, ed abbiamo costruito un Fiat G.50 in volo vincolato. Le metodologie e il risultato li potete esaminate qui sotto.

The original file designed by F,Prudenziati was enlarged to right size, printed on photo paper and sprayed with clear polyurethane. This is the pattern of balsa internal reinforcements. Fuselage parts cut and rolled.
Fuselage almost complete. Two stages of wing construction.
Cockpit details entirely in paper. NACA assembly. Cox PeeWee engine mounted on firewall.
Two coats of acrylic matt fuelproof and the little G.50 is FINISHED!

The maiden flight