University of Rome III - Degree in Languages & International Communication - English for Intercultural Communication -  Patrick Boylan 

Cultural Differences among Students: The Family

Stereotypes are hard to die because there is always some truth in them.

Take, for example, the stereotypes about American and Italian families.
Italians think Americans give too little importance to the family (usually small).
Americans think that Italians give excessive importance to the family (usually large).

But are these stereotypes true – especially in an age when post-industrial economics have made most developed countries similar demographically?
Or do former, divergent lifestyles persist in some way nonetheless?

By comparing the results of the two surveys below, you may find some answers.
 

Questions that Roma Tre students
can ask Trintiy College students to discover
how much the family counts for
A. White, Anglo-Saxon Protestant Americans
B. Americans with other heritages (indicate)

Questions that Trinity College students
can ask Roma Tre students to discover
how much the family counts for
A. Italians from Rome (at least 2nd generation)
B. Other Italians (indicate family's place of origin).

(Write “?” if the interviewee cannot answer.)

1. How many brothers and sisters
(a) does each of your grandparents have? __ , ___
(b) do your mother and father have? ___ , ___
(c) do you have? ___

Is your family's birthrate going up/down or is it stable from one generation to the other? ___________

(Scrivere “?” se l'intervistato non sa rispondere.)

1. Quanti fratelli e sorelle
(a) hanno tuo nonno e tua nonna? ___ , ___
(b) hanno tuo padre e tua madre? ___ , ___
(c) hai tu? ___

Le nascite aumentano, diminuiscono o sono invariate tra le generazioni nella tua famiglia? _____________

2. Without counting parents and siblings, with how many other relatives you do live when “at home”? ___

2. Senza contare genitori/fratelli, con quanti eventuali altri famigliari convivi quando stai “a casa”? ___

3. Where do your other close relatives* live?
    *grandparents, first aunts, first uncles, first cousins
(a) In the same apartment building ___ < total number

(b) In the same neighborhood ___ < total number
(c) In the same city ___ < total number
(d ) In the same State or region ___ < total number
(e) Elsewhere. ___ < total number

3. Dove vivono gli altri tuoi parenti stretti (nonni, zii materni e paterni del 1° grado, cugini del 1* grado)?
(a) Nello stesso palazzo: ___ < numero totale
(b) Nello stesso quartiere: ___ < numero totale
(c) Nella stessa città: ___ < numero totale
(d) Nella stessa regione: ___
< numero totale

(e) Altrove: ___ < numero totale

4. How often a year do one or more of your relatives (not living with you) come for a visit to your home? __

4. Quante volte all'anno fa visita a casa tua almeno uno dei tuo parenti (tra quelli non conviventi)? ____

5. Is it likely that when your grandparents get really old, they will live (answer “Yes/No/Maybe”):
(a) in their home? ___
(b) in your home or in another relative's home? ___
(c) in a rest home? ___
(d) elsewhere? ___ If so, where?_________________

5. E' probabile che i nonni, quando saranno molto anziani, viveranno (rispondere “Si/No/Forse”):
(a) a casa loro? ___
(b) a casa tua o di un altro parente? ___
(c) in una casa di riposo? ___
(c) altrove? ___ In tal caso, dove?________________

6. How much vacation time do you spend at home or with relatives? (Answer “Yes / No”.)
(a) Most of your weekends? ___
(b) Half or more of your Christmas vacation? ___
(c) Your Easter vacation? ___
(d) Most of your short holiday breaks? ___
(e) Half or more of your summer vacation? ___

6. Quanto tempo passi in famiglia o con parenti durante i momenti di vacanza? (Scrivere “Si / No”.):
(a) La maggior parte delle tue fine settimana? ____
(b) Almeno metà delle vacanze di Natale? ____
(c) Le vacanze di Pasqua? ____
(d) Le altre tue vacanze brevi? ____
(e) Almeno metà delle tue vacanze d'estate? ____

7. Did you seek the opinion of parents and/or relatives (or will you seek it in the future) before deciding:
(i) how much and what kind of studies to pursue? ___
(ii) on the person you date? ___
(iii) on the person you get officially engaged to? ___
(iv) where you will go to live one day? ___
(v) your future work and/or career plans? ___

7. Hai consultato (o consulterai) i tuoi famigliari prima di prendere decisioni che riguardano:
(i) che tipo di studi intraprendere e quanto? ____
(ii) il ragazzo/a che frequenti? ____
(iii) il fidanzamento officiale? ____
(iv) dove andrai a vivere un giorno? __
(v) la tua scelta di lavoro/carriera? ___

8. What importance did/will you give, in making the above choices (#7), to your parents' opinion?
                                                 i      ii    iii     iv    v
(a) none                                    __   __   __   __   __
(b) some but not much               __   __   __   __   __
(c) so so                                   __   __   __   __   __
(d) their opinion counts a lot        __   __   __   __   __
(e) their opinion is decisive          __   __   __   __   __

8. Che importanza ha avuto (o avrà) il parere dei tuoi genitori nel fare le scelte appena indicate (n° 7)?
                                   i      ii    iii    iv     v
(a) nessuna .               __   __   __   __   __
(b) scarsa                   __   __   __   __   __
(c) così così                __   __   __   __   __
(d) abbastanza            __   __   __   __   __
(e) determinante          __   __   __   __   __

9. What importance did/will you give, in making the above choices (#7), to your grandparents' opinion?
                                                 i      ii    iii     iv    v
(a) none                                    __   __   __   __   __
(b) some but not much               __   __   __   __   __
(c) so so                                   __   __   __   __   __
(d) their opinion counts a lot        __   __   __   __   __
(e) their opinion is decisive          __   __   __   __   __

9. Che importanza ha avuto (o avrà) l parere dei tuoi nonni nel fare le scelte appena indicate (n° 7)?
                                   i      ii    iii    iv     v
(a) nessuna .               __   __   __   __   __
(b) scarsa                   __   __   __   __   __
(c) così così                __   __   __   __   __
(d) abbastanza            __   __   __   __   __
(e) determinante          __   __   __   __   __

10. Up to what age could you continue to live with your parents without feeling it strange to do so? (If you have already “left home”, indicate so.) ________

10. Tu potresti continuare a vivere a casa dei tuoi genitori fino a che età, senza sentire la situazione come anomala? (Se non ci abiti più, indicalo). ____

11. What percentage of your spending money, plus what you consume (food, clothes, shelter, medicines, schooling, etc.), is furnished by your parents? ___

11. Quale percentuale del danaro che spendi, nonché dei tuoi consumi (cibo, vestiti, abitazione, medicine, istruzione, ecc.), sono forniti dai tuoi genitori? ___

12. If and when you have children, do you think you will raise them as you were raised?

12. Quando (e se) avrai dei figli, pensi di educarli come tu sei stato/a educato/a? ___

N.B. The following question is not about your family. You are to judge the families around you: those in your neighborhood, your relatives' families, the families of your intimate friends.
Base your judgment on the average of all of them.
Use a 0 to 5 scale where 0=none and 5=complete.

N.B.  La domanda seguente non riguarda la tua famiglia. Ti chiede di formulare invece un giudizio sulle famiglie che ti circondano: quelle del vicinato, dei parenti, degli amici intimi.
Il tuo giudizio rappresenterà la media di tutti quanti.
Usare una scala 0-5 dove 0=nullo e 5=completo.

In the families you know, how much overall influence (from 0 to 5) do parents have over their children? ___

In particular, how much influence do they have (or have had or might have if the case should arise);
(a) on their children's religious choices? ___
(b) on their political choices? ___
(c) on their ethical and existential choices (regarding what counts in life, what values to respect)? ___
(d) on the way they talk and gesticulate? ___
(e) on how they dress (“normal”, anti-conformist)? ___
(f) on their sense of humor? ___
(g) on their education (how much, what kind)? ___
(h) on their work/career choices? ___
(i) on their choice of partner with whom to live? ___
(j) on the future they wish for themselves? ___

Nelle famiglie che conosci, quanta influenza (da 0 a 5) hanno complessivamente i genitori sui figli? __

In particolare, quanta influenza hanno (o hanno avuto o potrebbero avere se il caso si presentasse):
(a) sulle scelte religiose dei loro figli? ___
(b) sulle loro scelte politiche? ___
(c) sulle loro scelte etiche ed esistenziali (cosa conta veramente nella vita, quali valori rispettare)? ___
(d) sui loro modi di esprimersi, di gesticolare? ___
(e) sul loro vestirsi (“normale”, anticonformista...)? __
(f) sul loro senso d'umorismo? ___
(g) sulle scelte educative (quanto, di che tipo)? ___
(h) sulle scelte lavorative o di carriera? ___
(i) sulla scelta della persona con cui convivere? ___
(j) sul futuro che vorrebbero per sé? ____