GP Australia


Dettagli del circuito

Albert Park ha sostituito a partire dal 1996 il circuito cittadino di Adelaide, nonostante le di forti proteste da parte degli ambientalisti preoccupati per l'inquinamento sonoro causato dal gran premio che si svolge all'interno del parco.

Adelaide è stato in passato l'ultimo gp della stagione mentre oggi Melbourne è il gp d'apertura.

Albertpark con i suoi 5.303 mt è uno dei circuiti più lunghi del campionato di F1, ciononostante non vi sono molti punti per i sorpassi. Il punto più idoneo ai sorpassi è la prima curva, in fondo al rettilineo di partenza.

La natura del tracciato con molte curve e pochi lunghi rettilinei impone ai piloti un assetto carico mentre il degrado delle gomme è un fattore che riveste un'importanza rilevante.

Ecco come Giancarlo Fisichella affronta un giro veloce:

Nelle qualifiche approccio la prima e la seconda curva a circa 300 km/h e devo frenare violentemente sino a raggiungere 120 km/h in seconda marcia.

Poi accelero sino a raggiungere la curva No 3 che si presenta stretta a destra e che è l'inizio di un complesso di 3 curve (3,4,e 5) prese rispettivamente in prima, terza e quarta marcia. È importante in questa fase impostare un ritmo costante per avere una buona velocità di uscita dalle curve.

Quindi accelero sino alla curva 6 che affronto i quinta marcia a 280 km/h prima di scalre sino alla seconda affrontando questa curva stretta. Arrivo rapidamente alla curva 8 che non è molto impegnativa, per arrivare alla 9 dove freno violentemente sino a 100 km/h in seconda marcia.

Un'altra curva veloce e poco impegnativa (la 10) che immette alle curve 11 e 12 che sono per me una sfida emozionante. Le affronto in quinta marcia a circa 200 km/h.

È necessario mantenere una buona velocità ed essere veloci nel cambio di direzione. Si arriva così alla curva 13 a circa 300 km/h. Si frena violentemente sino a 115 km/h in seconda marcia per immettersi in un breve rettilineo che porta alla curva 14 che si affronta in quarta marcia. In breve si arriva alla curva 15, la più lenta del circuito da affrontare in prima marcia.

L'ultima curva è una piega veloce a destra che si affronta in terza marcia per arrivare sul traguardo.

 



STORIA DI MICHAEL SCHUMACHER    

Spesso controverso, spesso brillante ma sicuramente talentuoso, Michael Schumacher è senza dubbio uno dei piloti più bravi a rendersi al centro dell'attenzione sul palcoscenico motoristico.
Il suo modo accorto di guidare è estremamente deciso, ed esalta l'abilità di guida specialmente sul bagnato. Questo gli ha portato lode e rispetto, ma non popolarità.

Michael Schumacher ha debuttato nel 1991 su Jordan. Il suo progresso è stato rapido tanto che ha vinto il suo primo titolo iridato già nel 1994. Ciononostante Michael si è trovato all'interno di polemiche per atteggiamento antisportivo. In occasione del suo  primo titolo fu coinvolto in una serie di incidenti che culminarono con la collisione con Damon Hill, suo avversario al titolo, proprio nel Gran Premio di fine stagione in Australia, sulla pista di Adelaide.
Un altro famoso incidente che ha visto protagonista Michael è stato nel 1997 sulla pista Portoghese di Jerez con Jaques Villeneuve che perse corsa e la leadership del campionato.

L'anno successivo  Michael andò vicino un'altra volta al titolo senza però successo. La sfida fu con Mika Hakkinen, purtroppo conclusa malamente per l'impossibilità di partire nella sua posizione regolare dalla griglia, causa un problema di avviamento della macchina. La Ferrari dichiarò che la causa era dovuta alla macchina e non al pilota. Il dubbio rimase nella testa di molti.
Il 1999 sembrava essere l'anno buono per riportare il titolo piloti a Maranello ma l'incidente e la conseguente rottura della gamba durante il GP Inglese di Silverstone  rovinò i piani di Schumacher e della scuderia. Saltò sei Gp tornando in Malesya , dominando l'intero fine settimana di gara.
Finalmente nel 2000 Michael è riuscito a coronare l'opera per la quale decise nel 1996 di guidare per la scuderia di Maranell, vincere il titolo mondiale piloti. Vinse il titolo durante il gp del Giappone portando al successo la scuderia del cavallino dopo 21 anni di astinenza, mentre in Malesia ci fu anche il titolo costruttori.
Lo scorso anno fu il trionfo del teutone, un anno nel quale Michael si è confermato essere uno dei più grandi piloti di ogni tempo.
Al GP inglese di Silverstone Michael aveva già vinto 5 dei 10 GP disputati  e con una vittoria avrebbe superato il record nella mani di Alain Prost pari a 51 GP vinti. Il record fu infranto al GP del Belgio a Spa Franchochamps.
Vinse anche a Suzuka raggiungendo così i 53 GP vinti. Nel frattempo aveva vinto il suo secondo titolo consecutivo in Ferrari (il quarto in tutto) dopo la vittoria al GP ungherese.
Il 2002 è storia dei nostri giorni. Michael ha vinto il suo 5 titolo mondiale eguagliando Juan Manuel Fangio. Chi sia il più bravo è difficile dirlo, anche qui i tifosi sono di opinioni diametralmente opposte, ma forse il confronto è anche impossibile.

Il 2004 ci riserverà comunque un Michael con la voglia di vincere sempre e comunque.


Driver History
Often controversial, often brilliant but always immensely talented, Michael Schumacher is undoubtedly one of the finest drivers to grace motorsport's centre stage. 
His shrewd racing mind and awesome driving ability, especially in the wet, has brought him deserved praise and respect if not popularity. 
Following his F1 debut for Jordan in 1991 he made rapid progress up the F1 ladder and took his first World Title in 1994. However, along with success has come controversy with race suspensions and accusations of bad sportmanship that date back to 1994 when he was involved in a series of incidents, culminating in a collision with Damon Hill in the Australian GP, which won Schumacher his first Championship title. 
Another infamous incident this time with Jacques Villeneuve (Jerez 1997) was widely blamed on Schumacher resulting in a one-race ban and the loss of runner-up status in the Drivers' Championship. 
The following year he again came close, challenging Mika Hakkinen for the title right to the wire at Suzuka. However, Schumacher's hopes died when he had to start from the back of the field after his car stalled on the grid. Many suspect Schumacher of making a rare mistake, whilst Ferrari blamed the car.

In 1999 Schumacher looked as though might finally take the Drivers' Championship back to Maranello. However a first lap accident at the British GP left the German with a broken leg. Despite missing six races, Schumacher returned in style at Malaysia, where he dominated the entire weekend. 
In 2000, Schumacher finally completed the job that he joined Ferrari to do. He clinched the drivers' title in Japan, handing the Italian team their first in 21 years, and in Malaysia went on to complete the double. 
Last year was a triumphant one for the Teuton - a year in which he cemented his claim as an F1 racing great. By the British GP at Silverstone he had aleady won five of the season's 10 races and needed just one more victory to beat Alain Prost's record of 51 wins - a record he broke when he cruised to victory in the Belgian GP at Spa Francorchamps. 
His win at Suzuka, the last race of the season, saw him extend that record to 53 wins, but not before he went on to wrap up his fourth world title, his second consecutive, after his victory in the Hungarian GP. 
2002 is a nowadays story. Michael has won his fifth world title achieving Juan Manuel Fangio. Who is the best ? Difficult to say, even the F1 supporters have different opinions about it and probably is also impossible to make a comparison. 
2004 will be a year where Michael will maintain the same behaviour as in the past, to focus on winning.


On this truck Michael Schumacher is the best winner, he won three times. Mika Hakkinen, Eddie Irvine David Coulthard and Damon Hill won just ones.

 
Followig the details abot the results:

Date

Winner

Team

Time

03 Mar 2002

M. Schumacher

Ferrari

1 hr 35:36.792

04 Mar 2001

M. Schumacher

Ferrari

1 hr 38:26.533

12 Mar 2000

M. Schumacher

Ferrari

1 hr 34:1.987

07 Mar 1999

Eddie Irvine

Ferrari

1 hr 35:1.659

08 Mar 1998

Mika Hakkinen

McLaren

1 hr 31:45.996

09 Mar 1997

David Coulthard

McLaren

1 hr 30:28.718

10 Mar 1996

Damon Hill

Williams

1 hr 32:50.491

 
Michael Schumacher
  Place of Birth:

 Hurth-Hermulheim

Resides:

Vufflens(Switzerland)

Status:

Married to Corrina (2 children: Gina-Maria & Mick)

Height:

1.74m

Weight:

74.5kg

Career previous to F1:

1987 European Karting Champion
1988 German Formula Ford 1600 Champion
1990 German F3 Champion

Debut:

25 Aug 1991

Races:

175

Last Race:

18 Aug 2002

Wins:

62 (35.4%)

First Win:

30 Aug 1992

Podiums:

110 (62.9%)

Last Win:

28 Jul 2002

Pole Position:

47 (26.9%)

First Pole:

15 May 1994

Retirements:

43 (24.6%)

Last Pole:

28 Jul 2002

Points Accumulated:

913

Circuit Details

Albert Park replaced Adelaide as Australia's F1 venue in 1996 despite fierce protests from environmentalists who were worried about the impact a Grand Prix would have on the surrounding parkland.

Additionally, whereas the Adelaide event had brought the F1 season to a close, Melbourne is now the opening round of the championship.

At 3.3 miles, Albert Park is one of the longer circuits on the calendar, however don't expect much overtaking. The best opportunity for overtaking is at the end of the pit straight.

The nature of the track - lots of corners, with few long straights - means that drivers opt for quite a high level of downforce, with tyre degradation being another significant factor.

Giancarlo Fisichella describes a lap of the Melbourne circuit:

"In qualifying I approach turns 1 & 2 (Brabham Stand) at over 185 mph (300 kph) and have to brake very hard (over 4g) down to 75 mph (120 kph) in 2nd gear.

I then accelerate along Aughtie Drive up to turn 3, a tight right-hander which forms part of a complex of 3 corners (turns 3,4 & 5) taken respectively in 1st, 3rd and 4th gears. It's important to get a smooth rhythm through this section so as to maintain speed for a good exit.

I then accelerate to Turn 6 reaching around 175 mph (280 kph) in 5th gear before dropping down to 2nd gear for this right-hand corner. Then the long sweeping right-hand turn 8 (Lauda Stand) which I take flat, leads to turn 9 (Clark Stand) where I need to brake heavily down to 60 mph (100 kph) in 2nd gear.

Another long sweeping curve (Turn 10) leads to turns 11 and 12 (Waite Stand) which form one of the most challenging parts of the circuit as I have to take them in 5th gear at just under 125 mph (200 kph). You need good high speed stability and change of direction for these two corners. Leading up to turn 13 (Ascari Stand) the car reaches nearly 185 mph (300 kph) before I brake hard again to 2nd gear to take the corner at around 70mph (115 kph).

There is then a short straight that leads to turn 14 (Stewart Stand) where I reach 4th gear and hold it throughout the 110 mph (180 kph) turn. Very shortly after this turn I brake down to the slowest corner, turn 15 (Prost Stand) which is taken at around 45 mph (70 kph) in 1st gear.

This is very quickly followed by the 100 mph (160 kph) 3rd gear final corner (Turn 16) which leads back on to the pit straight."

 

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