Galatro ed i suoi Poeti
Risorgimento:
la rissa viene da lontano
LA PROTESTA DELL'ABATE MARTINO
di Michele Scozzarra
L'opera del Martino è molto vasta, interpreta una diffusa opinione popolare secondo la quale i Piemontesi erano la causa dei mali presenti in Calabria. Il Martino raccoglie i motivi della grande delusione, gli inganni della classe dirigente: la sua passione politica è un grido di rabbia unita a sarcasmo. Nei suoi versi c'è la protesta secolare della Calabria umiliata e tradita. Questa presentazione è sufficiente per introdurre due tra le poesie più conosciute del Martino: Il Paternoster dei liberali calabresi e La preghiera del calabrese al Padre eterno contro i piemontesi. Esse, da sole, riescono ad offrire la fisionomia culturale delle popolazioni calabresi ed esprimono una coscienza che, pur nei suoi limiti, sa esprimere proposte di autonomie locali e concrete aspirazioni di giustizia... e, certamente, non si perde nelle 'anacronistiche' polemiche sul Risorgimento esplose nei nostri giorni... |
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Il Paternoster dei liberali calabresi sotto la pressione degli ingenti tributi in Dicembre 1866 |
O patri nostru,
ch'a Firenzi stati, |
*************************La preghiera del calabrese al Padre eternocontro i piemontesi, nel 1874 |
Signuri, chi dormendu vigilati e tutti li segreti canusciti, chi senza testimoni giudicati e premi e peni, tardu, cumpartiti, chi siti vecchiaredhu e non tremati, eternu sempr'in celu e non moriti, ssi pili, ntra ss'aricchi, mu sciuppati è tempu, e li preghieri mu sentiti: lu vostru Cristu e tutti li cristiani su' mpaticati di li porci e cani. Fortissimu, di nudhu vi spagnati: guappi, guappotti, bravi e mascansuni, scherzandu, cu na mani, ammattulati, comu tropianu ammàttula cuttuni. Teniti senza paga, pe sordati li gridhi, li ranocchi e muscugghiuni, e chisti, appena n'occhiu nci ammaccati, darrupanu nabucchi e farauni. Eppuru ntra l'Italia siti nenti: derisu vui, la Chiesa, i sagrarnenti. Calaru di Piemunti allindicati, na razza chi mangiava dhà pulenti e di Netali e Pasca dui patati. Iestimaturi orrendi e miscredenti e facci tosti e latri cedulati, superbi, disprezzanti, impertinenti, sèdinu all'umbra e fannu tavulati cu li suduri chi jettamu ardenti. E di li fundi nostri cilonari nui diventammu, ed idhi propetari. Di cannavedhu vinnaro vestuti, scarpi ammuffati, robba di becchini: mò di castoru, e vannu petturuti, cu stivaletti a moda li cchiù finì. Calaru ccittu ccittu, ntimuruti e virgognusi comu fanciullini: nchi vittarti a nui, manzi ed arricchiuti, apriru nasca e isaru li cudini, e cui ndi chiamau « locchi» e cui «nimali», e ndi ncignaru a fari servizziali. Guardaru in prima misa l'olivari, l'agrumi, li vigneti e mandri e frutti, e disseru fra loru: «Nc'è di fari!... ccà nce di beni mu ngrassamu tutti». E sùbitu si misaru a sciancari a schiatta panza, ad alleggiari gutti, poi dazi senza finì a mmunzedhari pe comu s'ammunzedha ligna rutti, e pe dicchiù «li schiavi cunquistati» ndi chiamanu, li facci dammazzati. Già li famigghi ricchi impezzentiru, li pòvari su' sicchi pe la fami, l'argentu e l'oru tutti lu periru, e scumpariu di nui finna la rami. L'impieghi fra di loru si spartiru, ficiaru schiananzia di lu bestiami: gadhini ed ova e pasta l'incarìru, lu ranu, vinu, pisci e la fogghiami. Non pensanautru ch'a mangiati sulu: mu fannu bonu chippu e grossu culu. La santa castità la currumpiru, su' all'ordini del gìornu li pansati; li religioni tutti l'abboliru, cummenti e monasteri profanati. Li chiesi nostri quali li chiudiru, quali su' stadhi, e quali su' triati, l'enti morali tutti supprimiru, li beni sagri tutti ncammerati; la carità fraterna cundannata, la povertà, si cerca, carcerata. Li sacerdoti chiamanu imposturi, li statui trunchi di arburi pittati, a la Madonna fannu tant'ingiuri, li santi pe briganti su' trattati. Non Vonnu festi, nè predicaturi, vigìli e santi jorna disprezzati, spijuni dinnu ch'è lu confessuri, li setti sagramenti, poi, nchiastrati. Ah, sì, d'italia e sua consorteria parlava lu profeta Geremia. Signuri, vui nci siti, e nui cridimu, e sutta stu fragellu vi adoramu, peccati cu li sarmi, sì, nd'avimu, ma sempri a vui fidili e stritti stamu. Diciassett'anni sugnu chi ciangimu, lu pani cu li gràlimi ammogghiamu e tra sigghiuzzu e chiantu l'agghiuttimu: cercamu a vui succursu e peju jamu. Suffritimi, Signuri, nu mumentu, mu sfocu di stu cori lu turmentu. Sapiti ca vi simu crijaturi, perciò vi parlu franco, in cunfidenza: simu arrustuti, e a menzu a li doluri perdimmu lu curduni e la pacenza. Non promettiti vui, ntra li Scritturi ca siti occbiu amurusu e providenza pe cui vi servi, e di li peccaturi ca fati mu si perdi la simenza?... Vi chiamu a la palora, non mancati, ca siti via diritta e veritati. Lu fùrmini, lu tronu, ntra su pugnu, su' l'armi vostri di l'eternitati; lu caddu di giugnettu, agustu e giugnu, la nivi di dicembri dominati; tempesti, e lu levanti cu lu ncugnu non siti vui chi spissu li mandati?... Cannuna e hajonetti chi mai sugnu, rimpettu a sa tremenda majestati? Ebbeni, mu struggiti chi nci voli si figghì di puttana, si marioli? Giustizia voli pemmu li puniti, l'onuri vostru mu li scuncassati, e si riguardu a vui li cumpatiti, l'ingiuri a la Madonna vindicati, la vostra santa Chiesa risurgiti, lu sagru cultu vostru rianimati. Nui tutti ntra nu zàccanu cogghiti e vui, durci pasturi, ndi guidati. E allura riverenti vi cantamu lu 'tantumergu' e lu 'tedèu lodamu', e rispundendu « ammèn» li cristiani lu segristanu sona li campani. |
* | Da Proposte, Anno 4° n. 10, ottobre 1990 |