Aforismi e citazioni



-- It is difficult to imagine that we could ever be in possession of final physical principles that have no explanation in terms of deeper principles. Many people take it for granted that instead we shall find an endless chain of deeper and deeper principles. For example, Karl Popper, the dean of modern philosophers of science, rejects " the idea of a ultimate explanation." He maintains that "every explanation may be further explained, by a theory or conjecture of a higher degree of universality. There can be no axplanation which in not in need of a further explanation ..."
(Steven Weinberg, Dreams of a final theory, Ch. X - Facing finality)

-- I see no reason why God should be inconvenienced if it should turn out that our universe started with an unpredictable quantum fluctation giving rise to an inflationary expansion, or if it should turn out that we live in one of a multitude of universes. My conception of God is not weakened by my not knowing whether the physical universe is open or closed, finite or infinite, simple or multiple. God for me is a mistery, and will remain a mistery after we know the answers to these questions. All that we know about him is that he works on a scale far beyond the limits of our understanding. I cannot imagine that he is greatly impressed by our juvenile efforts to read his mind. As the Hebrew psalmist said long ago, "He hath no pleasure in the strenght of an horse, neither delighteth He in any man's legs" (Ps. 147). Translating the psalmist's verse into modern polysillabic idiom, we might say, "He hath no pleasure in the teraflops of a supercomputer, neither delighteth He in any cosmologist's calculations."
(Freeman Dyson, A Many Colored Glass - The Varieties of Human Experience)

-- In the Williams and autistic worlds, I imagine them building religions and theologies to explain their world and their place in it. We know, of course, that they are unaware of huge and essential parts of their environment and are incapable of understanding what they cannot imagine. We know that their religions and theologies are deeply flawed because they are based on a partial view of reality. If we are honest, we must ask ourselves some hard questions. Why should we believe that our situation is different? Why should we believe that our view of reality is not equally partial, that our religion and theology are not equally flawed? How do we know that there are not huge and essential features of our universe and of our nature of which we are equally unaware? Why should we believe that the processes of natural selection, which shaped us to survive the hazards of living in a world of fierce predators and harsh climates, should have given us a brain with a complete grasp of the universe we live in? These are the questions that neurology raises. Oliver Sacks has shown us glimpses of alien worlds. His glimpses are powerful arguments for the thesis that there may be more things in heaven and earth then we are capable of understanding.
(Freeman Dyson, A Many Colored Glass - The Varieties of Human Experience)

-- Darling, you and I know the reason why a summer sky is blue
And we know why birds in the trees sing melodies too.
(Meredith Wilson)

-- C'erano sigarette nel negozio dei souvenir, ma non gli piaceva affatto la prospettiva di mettersi a chiacchierare con Armitage o, peggio ancora, con Riviera. Lasciò l'atrio dell'Hilton e localizzò una consolle per la vendita automatica dentro un'angusta alcova, all'estremità di una fila di telefoni a pagamento.
    Si frugò in una tasca piena di lire turche, infilando dentro una dopo l'altra le monete piccole e opache, vagamente divertito dall'anacronismo di quella procedura. Il telefono più vicino a lui squillò.
    Automaticamente lo prese su.
    -Si?
    Deboli armoniche, minuscole voci quasi inaudibili che cicaleggiavano attraverso qualche collegamento orbitale, e poi un fruscio simile al vento.
    - Ehi, Case?
    Una moneta da cinquanta lire turche gli cadde di mano, rimbalzò e rotolò fuori dalla sua vista attraverso il tappeto dell'Hilton.
    - INVERNOMUTO, Case. E' tempo che parliamo.
    Era la voce di un chip.
    - Non vuoi parlare, Case?
    Riappese.
    Tornando nell'atrio dell'albergo, dimenticate le sigarette, Case dovette percorrere tutta la lunghezza della fila dei telefoni. Uno dopo l'altro, squillarono tutti al suo passaggio.
(William Gibson, Neuromante)

-- Se si teneva a mente che era tutto scaturito dalle mani e dall'anima di quell'uomo, senza mezzi tecnici, si comprendeva come gli uomini potrebbero essere altrettanto efficaci di Dio in altri campi oltre alla distruzione.
(Jean Giono, L'uomo che piantava gli alberi)
L'uomo che piantava gli alberi

-- Lo scienziato teorico non è da invidiare. Perchè la Natura, o più esattamente l'esperimento, è un giudice inesorabile e poco benevolo del suo lavoro. Non dice mai "Si" a una teoria: nei casi più favorevoli risponde: "Forse"; nella stragrande maggioranza dei casi, dice semplicemente: "No". Quando un esperimento concorda con una teoria, per la Natura significa "Forse"; se non concorda, significa "No". Probabilmente ogni teoria un giorno o l'altro subirà il suo "No".
(Albert Einstein)

-- Ciascuno di noi si sente in balìa degli eventi, incalzato dal ritmo del tempo che passa. Molti, o forse tutti, non riescono ad accettarlo facilmente, e tendono a rifugiarsi nel collettivo e nell'eterno, cioè nel tempio, il luogo del divino, il tèmenos, il recinto sacro in cui il mondo, e quindi il tempo, non entra. Per la nostra interiorità tempo e tempio sono indissolubilmente connessi e non si può pensare all'uno senza pensare all'altro. E se il tempio, il vero tempio, coincidesse con quel poco o quel tanto che siamo riusciti a comprendere e, nonostante tutto, a costruire?
(Edoardo Boncinelli - Tempo delle cose, tempo della vita, tempo dell'anima - Conclusione)



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