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Attualitæ

 
 

Guære de religion
(Fabrizio Gambaro)
   Che do XXI sécolo ghe saià o retorno de guære de religion ô dixan un pò tutti. Adreitùa ô dixeiva, ciù de çinqueçento anni fa, finn-a quello mistëioso personaggio (ò contamosse, à segonda di ponti de vista) do Nostradamus. O neuvo sécolo o comensa donca con 'nna guæra inspiâ da un fanatìximo religioso che a nòstra coltûa a giaminn-a à capî. L'attacco a-e töre de New York o no l'é söo un atto terrorìstico: in tanti an parlòu de atto de guæra, de 'nna guæra tra o mondo islamico e l'oçidente. No beseugna sconfonde i integralisti co-a religion ò o mondo islàmico, ma a differensa a no l'è poi guæi ciæa. Ascì perchè se a-a fin o Allah o ciamma, o mossulman o deve responde. I atti de violensa de settemann-e passæ m'an fæto vegnî in cheu i attacchi che, à partî da-o 650 d.c, i Möi (ò Turchi, comme ghe dïvan allöa) portàvan a-e còste italiann-e e lìguri. Attacchi che ëan fæti söo che con l'idea de sacchezzâ, ma che ëan giûstificæ e inspiæ da sponcioin religioxi. I laddri de mâ Möi ëan de popolaçioin ch'aivan abbrassou a religion islàmica pròpio perché a l'ëa 'nna fê ch'a ghe lasciava manifestâ i seu instinti da breganti. E o Coran o ghe dixeiva: "Quande t'incontri de quelli che no créddan, ammàssili con straggiâ do sangue e strenzi ben ben e cadenn-e di prexonê". Pe ciù de çinque sécoli mioin de crestiæn an passòu anni e anni de patimenti, constreiti à cangiâ mainëa de vive, caratteri e ascì e abitùdine econòmiche. L'è inte sto momento chì che nasce i castelli,
e töre de avvistamento pe-i barchi turchi, i paixi construïi in çimma a-i monti...
    Ò attrovòu ascì inte sti giorni chìe l'istöia do Santuäio da Madònna de Graçie de Söi, donde se conta un miäcoo passòu in te 'n attacco di Möi. L'ëa o primmo de 
luggio do 1584 e tutta a rivëa a l'ëa in allarme pe corpa de scorraie di Turchi. I paixi e i paisetti da còsta, patria 
de mainæ, se poeivan de lengê acciappâ da-o mâ. Quello giorno lì, tanto che a gëxa a sunnava e campann-e pe-a primma messa, un miggiâ de Möi, stæti chinæ da vintidoì galeoin, toccàvan a ciazza de Söi, derruàvan, ammassàvan e fävan a festa a-e dònne. 
    A-a cappella da N.S. de Graçie gh'an xattòu via tutto: quaddri, mobilia, stàtue, e öi. Ma tòsto che i laddri son anæti torna in scî sò barchi, scibben ch'aivan o vento in poppa, i barchi no se mesciàvan. Se conta che un Möo, de fronte à sto fæto strannio o se segge sovvegnùo di crïi e di centi de dònne söeixi, tanto che portàvan via a Madònna Neigra d'inte quella gëxetta. 
    L' è stæto allöa che da-a riva i söeixi an visto che tiàvan quarcösa zù da 'n barco; o l'ea o quaddro da Madònna! 
    I barchi allöa an comensòu à mesciâse e à piggiâ o largo, tanto che o mâ o portava cian cianin l'imàgine da Scignöa de
Grassie verso o sò paise e a sò gëxa. Sto miäcoo chì o l'é contòu ascì inte crònache do tempo, inti Annali da 
Repùbbrica de Zena. O quaddro ancon òua o gh'à 'nna veneuia into veddro, ch'a s'ea fæta quande l'an cacciòu in mâ.
    Quello ch'o lascia sensa pòule, o l'è che tutte e vòtte che quarchedun o çerca à cangiâghe o veddro, sto chì o se scciappa torna into mæximo ponto, comme se a Madònna a voesse arregordâ quello desgaibo che i Turchi aivan fæto 
a-i söeixi e a-o paise de Söi. Sti meixi che ven, veddiemo de pubbricâ tutta l'istöia do Santuäio de Söi.

Töa do contegnùo