Rittnerbahn - Ferrovia del Renon Still in use - In uso
Rittnerbahn - Ferrovia del Renon (1000mm) |
||||
|
1 Train at the terminal of Klobenstein/Collalbo.
1 Treno al capolinea di Klobenstein/Collalbo. |
|||
|
2 Train arriving at Oberbozen station from Klobenstein.
3 The same train running to Oberbozen at a railway crossing.
2 Treno in arrivo a Oberbozen da Klobenstein. 3 Treno per Oberbozen a un passaggio a livello. |
|||
|
1 Old Alioth EMU at Koblestein station
waiting to starto to Oberbozen.
2 Me and the same EMU at Oberbozen station: interchange with the cableway
to Bozen.
1 Vecchia elettromotrice Alioth in partenza da Koblenstein per Oberbozen. 2 Io e la stessa elettromotrice a Oberbozen: stazione di scambio con la funivia per Bolzano. |
|||
|
6-7-8 Views of the line from the cab of
EMU Alioth. 7 Here are viewable the wooden overwire poles.
6-7-8 Viste della linea dalla cabina della elettromotrice Alioth. 7 Qui si vedono i pali in legno della linea aerea. |
|||
|
Ritnerbahn rack locomotiveat the start
of the rack line to Ritten/Renon plateau. Now, after closure of rack line Bozen/Bolzano - Maria
Himmelfahrt/Maria Assunta, is unused at Oberbozen/Soprabolzano station. The
same type of locomotive, were used in Trieste - Opicina tram line, firs of
trasformation of rack part of the line in funicular. Locomotore della ferrovia del Renon,alla partenza della cremagliera per il Renon. Attualmente inutilizzato alla stazione di Oberbozen / Soprabolzano. Lo stesso tipo di locomotive era usato sulla tranvia Trieste - Opicina prima della sostituzione della parte a cremagliera in funicolare. |
|||
|
Bozen, Walther square, train of
Ritnerbahn: one of two two axles EMU. Bozen p.za Walther partenza della ferrovia del Renon: una delle due elettromotrici a due assi. 16-06-1955 (coll. Price) |
|||
|
Maps: I° Upper track still in use; II° All old track from Klobenstein /Collalbo to Bozen/Bolzano. Orange: abandoned line, part rack, part tramway, part railway to Bozen/Bolzano. Cyan: the new skyway (telpherage) from Oberbozen to Bozen. Red: the line still in use. This map, i think, is of the '50. Mappe: |
|||
An interesting article about this railway was appear in the n°1 of "Mondo Ferroviario" magazine. | ||||
Photos-Foto: 1/3 24-08-00 Mauro Bottegal 4/8 21-08-91 Mauro Bottegal 9 13-08-58 (coll. Cornoḷ) |
·..¤°ˆ°-o-_+-+_-o°ˆ°-¤..·